Lehdistölle yleistiedote toukokuu 2019

WANHA VETERAANI UUSI KOHDE HAMINASSA TUTUSTUA MAANPUOLUSTUSHISTORIAAN

Rauhanturvaamisen ja veteraanityön perinnekeskus Wanha Veteraani on Haminaan elokuussa 2018 avattu uusi tutustumiskohde maanpuolustushistoriasta kiinnostuneille. Se on Suomen ensimmäinen rauhanturvaamista esittelevä valtakunnallinen, nykyaikainen museo. Mutta se esittelee myös muita kiinnostavia Suomen maanpuolustushistorian erillisaiheita vaihtuvissa näyttelyissä.

Ensimmäisen kokonaisen näyttelykesän vaihtuvat näyttelyt ovat Lauri Törni 100 vuotta ja Suomalainen Waffen SS-vapaaehtoispataljoona 1941-43. Molemmat ovat edelleen hyvin ajankohtaisia keskustelun aiheita Suomessa. Yleisölle näyttelykausi avautuu kesäkuun alussa ja jatkuu aina elokuun loppuun. Ryhmille Wanha Veteraani on tilauksesta auki ympäri vuoden.

Wanhan Veteraanin pysyvä, alati uudistuva Suomen yli 62-vuotisen rauhanturvaamishistorian perusnäyttely on varsinkin rauhanturva- ja kriisinhallintatehtävissä toimineille ja heidän läheisilleen ohittamaton pyhiinvaelluskohde. Tähän mennessä näyttelystä ja sen esillepanosta saatu palaute on ollut rohkaiseva.

Suomalainen Waffen SS-vapaaehtoispataljoona ja Lauri Törni 100 vuotta -näyttelyjen avajaispäivänä pidetään aiheista maksuton asiantuntijaseminaari RUK:n Maneesissa 1. kesäkuuta klo 12. Luennoitsijoina ovat filosofian tohtori, professori Ohto Manninen ja kirjailija, päätoimittaja Kari Kallonen. Varsinaisiin näyttelyihin (pääsymaksu) ehtii avajaispäivänä tutustua ennen tai jälkeen seminaarin.

Wanhassa Veteraanissa on nähtävillä myös sotiemme veteraaneille ja lotille omistettu perinnehuone.

Kaikkiin Wanhan Veteraanin näyttelyihin pääsee yhdellä ja samalla kymmenen euron pääsymaksulla. Museokortti käy. Myös normaalit ikäryhmä- ja muut lippuhintajaot ovat käytössä.

Haminan matkaan on luontevaa yhdistää kaikkea muuta mukavaa Kaakonkulmalla, Kotkasta Virolahdelle, jokainen mieltymystensä mukaan. Ryhmille on Kymenmatkoilla valmisteltuna ryhmämatkapaketti monine vaihtoehtoineen.

Wanha Veteraani on osaltaan mukana Haminassa 17.-21.7.2019 järjestettävässä Miekat, muurit, musketit -historiafestivaalissa.

Törni-teemaan liittyen Wanha Veteraani järjestää lauantaina 10. elokuuta Lauri Törnin ympärille rakentuvan kirjallisuustapahtuman. Mukana ovat puhumassa toukokuussa 2019 jo neljännen Törni-kirjansa julkaiseva, kirjailija, päätoimittaja Kari Kallonen ja useita fiktiokirjoja Lauri Törnin taisteluista suomalaisrintamilla kirjoittanut Esa Sirén.

Näyttelyaiheisiin liittyvää kirjallisuutta on Wanhassa Veteraanissa myytävänä koko kesän. Hannes Janssonin keräämä ja hänen lastensa Wanhaan Veteraaniin lahjoittama noin 3000 niteen Suomen itsenäisyystaistelut kirjakokoelma on hyllyissä nähtävänä ja tutkijoiden käytettävissä. Myös Inko Janssonin lahjoittama rauhanturva-aiheinen kirjakokoelma on esillä.

Lisätietoja, katso www.rvpk.fi/ yhteystiedot

TERHO AHONEN

Wanha Veteraani, tiedottaja

Kymenlaakson Sotaveteraanipiiri, Kotkan Sotaveteraanit, Karhulan-Kymin Sotaveteraanit, Kymenseudun Lottaperinneyhdistys, Etelä-Kymenlaakson Sotilaspoikien Perinnekilta, Maanpuolustusnaisten liitto Kymenlaakson piiri, Haminan Maanpuolustusnaiset, Kotkan Maanpuolustusnaiset, Naisten Valmiusliiton Kaakkois-Suomen alueneuvottelukunta, Haminan Sotilaskotiyhdistys, Kymen Jääkäripataljoonan kilta, Salpalinjan Perinneyhdistys, Kymenlaakson Reserviupseeripiiri, Haminan Reserviupseerikerho, Kymenlaakson Reserviläiset, Haminan Reserviläiset, Amalia ja Jaakko Lehtiön Rahasto/Jaakko Lehtiön Rahaston Kannatusyhdistys, Perinneyhdistys Kuneitran Kojootit, Päijät-Hämeen Rauhanturvaajat, Hölkkäri on Web, Hamina Tattoon Ystävät, Asekerho 93, Haminan Suomalainen Kerho ja Kotkan Reserviupseerikerho.