Suojeluskunta- ja Lotta Svärd -aineistoa kaivataan Kymenlaaksosta

30.9.2019, tiedote lehdistölle Kymenlaaksossa

Suojeluskunta ja Lotta Svärd esillä Haminassa ensi kesänä - Kymenlaaksosta kaivataan paikallista aineistoa Wanhan Veteraanin näyttelyyn. Suojeluskuntakivääri ensimmäinen merkittävä lahjoitus.

Rauhanturvaamisen ja veteraanityön perinnekeskus Wanhan Veteraanin kesän 2020 vaihtuva näyttely tuo Haminassa esiin valtakunnallisten Suojeluskunta- ja Lotta Svärd -järjestöjen tarinan Suomen maanpuolustuksessa. Paikallisesti molemmat teemat asemoidaan Kymenlaaksoon.

Wanha Veteraani toivookin, että se saisi käyttöönsä Kymenlaaksossa säästynyttä sk- ja lottamateriaalia. Neuvostoliiton miehityksen pelko rajamaakunnassa sai ihmiset hävittämään rauhanehdoissa lakkautetuiksi määrättyjen järjestöjen arkaa aineistoa enemmän kuin sisemmällä Suomessa.

Erinomainen alku kymenlaaksolaisen materiaalin hankinnalle saatiin syyskuun lopulla, kun Heikki Saku Inkeroisten Mämmälästä luovutti isänsä Erkki Sakun vuonna 1938 ampumakilpailupalkinnoksi saaman suojeluskuntakiväärin, sen luovutuskirjan ja lasisen palkintopokaalin Wanhalle Veteraanille.

Suojeluskuntakivääri M/28-30 on siitä harvinainen, että se on yksi 500 kappaleen sarjasta, joka valmistettiin Suomessa 1937 pidettyjen ammunnan maailmanmestruuskilpailujen sotilaskiväärin kisa-aseeksi. Osa näistä aseista luovutettiin kisojen jälkeen suojeluskuntapiireille palkintokäyttöön ja ne annettiin palkitun haltuun siksi aikaa, kun hän rauhan aikana kuuluu Suojeluskuntajärjestöön.

- Isäni Erkki Saku sai aseen palkinnoksi vuonna 1938 Kymenlaakson sk-piirin mestaruuskisojen parhaasta tuloksesta. Isäni oli Valtion rautateiden palveluksessa ja ei siten ollut rintamalla. Kun sota loppui ja Suojeluskuntajärjestö lakkautettiin, palkintoase jäi isäni haltuun, Heikki Saku kertoi.

Luovutuskirjassa ovat Suojeluskuntain päällikön, kenraaliluutnantti Lauri Malmbergin ja silloisen esikuntapäällikön, myöhemmin Mannerheim-ristin ritari, jalkaväenkenraali Armas Eino Martolan allekirjoitukset.

Inkeroisten Suojeluskunnan lasinen kiertopalkintopokaali, Ukko-Pekka -malja, on lajissaan ainoa. Siinä on kuvattu presidentti P.E. Svinhufvud ampumassa nimikkokiväärillään polviasennossa.

Sota-ajan perinne talteen

- Kun tässä itselläkin ikää alkaa olla, niin katsoin että paras paikka pitää ase nähtävillä on luovuttaa se perinnekeskus Wanhalle Veteraanille. Tätä ennen se ei ole ollut missään julkisesti esillä, Heikki Saku sanoi.

Wanhan Veteraanin toiminnanjohtaja Vesa Kangasmäki antaa suuren arvon Sakun lahjoitukselle ja lupaa harvinaiselle aseelle ja maljalle pysyvän sijan perinnekeskuksen tiloissa.

- Perinnekeskuksen yhtenä tavoitteena on varmistaa sodan ajan sukupolven perinnön siirtyminen nuoremmille sukupolville. Esineitä voimme laittaa näytille vain rajoitetusti, mutta digitaaliseen muotoon tallennetut dokumentit voimme jakaa vieraillemme helposti. Otamme siksi mielellään vastaan digitoituja dokumentteja tai digitoimme itse lainaksi saatua aineistoa, Kangasmäki vahvisti.

Kannustava esimerkki

Myös näyttelypäällikkö Ismo Flink on innoissaan Wanhan Veteraanin saamasta paikallishistoriallisesti erittäin arvokkaasta esinekokonaisuudesta.

- Tämä lahjoittajan esimerkki on lähtölaukaus museomme tärkeälle tallennustehtävälle ja kannustus tarjota materiaalia ensi kesän näyttelyymme, Flink iloitsi.

Wanhaa Veteraania kiinnostavat Suojeluskunnan ja Lotta Svärd järjestön asut, merkit, palkinnot, ryijyt, reliefit, valokuvat tai muu näihin järjestöihin liittyvä materiaali. Lisätietoja antaa Ismo Flink 050-5346225 tai Tämä sähköpostiosoite on suojattu spamboteilta. Tarvitset JavaScript-tuen nähdäksesi sen..

Ensi talvena Wanha Veteraanissa on nähtävillä laajuudessaan ainukertainen Kansa sodassa - kotirintama kerää, uhraa ja taistelee -näyttely. Se kertoo Suomen kansan vapaaehtoisesta talkootoiminnasta ja varainkeräystyöstä maanpuolustuksen ja isänmaan hyväksi sotavuosina 1939–45. Näyttely on auki viikonloppuisin 30.11.2019 - 13.3.2020, ajanjaksona, jolloin 80 vuotta sitten käytiin talvisota.

kuvatekstit, kuvat Wanha Veteraani / Terho Ahonen:

Heikki Saku (vas) lahjoitti Wanhalle Veteraanille isänsä Erkki Sakun harvinaisen aseen, sen luovutuskirjan vuodelta 1938 ja Ukko-Pekka -palkintomaljan. Vastaanottajina olivat näyttelypäällikkö Ismo Flink ja toiminnanjohtaja Vesa Kangasmäki. Kuva Wanha Veteraani  / Terho Ahonen

Suojeluskuntakiväärin luovutuskirjasta käy aseen tausta selville.

Terho Ahonen

Wanhan Veteraanin tiedottaja

Kymenlaakson Sotaveteraanipiiri, Kotkan Sotaveteraanit, Karhulan-Kymin Sotaveteraanit, Kymenseudun Lottaperinneyhdistys, Etelä-Kymenlaakson Sotilaspoikien Perinnekilta, Maanpuolustusnaisten liitto Kymenlaakson piiri, Haminan Maanpuolustusnaiset, Kotkan Maanpuolustusnaiset, Naisten Valmiusliiton Kaakkois-Suomen alueneuvottelukunta, Haminan Sotilaskotiyhdistys, Kymen Jääkäripataljoonan kilta, Salpalinjan Perinneyhdistys, Kymenlaakson Reserviupseeripiiri, Haminan Reserviupseerikerho, Kymenlaakson Reserviläiset, Haminan Reserviläiset, Amalia ja Jaakko Lehtiön Rahasto/Jaakko Lehtiön Rahaston Kannatusyhdistys, Perinneyhdistys Kuneitran Kojootit, Päijät-Hämeen Rauhanturvaajat, Hölkkäri on Web, Hamina Tattoon Ystävät, Asekerho 93, Haminan Suomalainen Kerho ja Kotkan Reserviupseerikerho.