Kansa sodassa - kotirintama kerää, uhraa ja taistelee

Lehdistötiedote 14.10.2019

Kotirintaman talkoot ja keräykset esillä Wanhan Veteraanin talvinäyttelyssä – avajaisluento talvisodan alkamisen muistopäivänä Haminassa.

Kansa sodassa - kotirintama kerää, uhraa ja taistelee on Rauhanturvaamisen ja veteraanityön perinnekeskus Wanhan Veteraanin talvinäyttely. Se avataan Haminassa talvisodan syttymisen 80-vuotismuistopäivänä.

Näyttely kertoo Suomen kansan vapaaehtoisesta talkootoiminnasta ja varainkeräystyöstä maanpuolustuksen ja isänmaan hyväksi sotavuosina 1939–45. Talkoo- ja keräysaihekokonaisuuksia on näyttelyssä kaikkiaan yksitoista linnoitustalkoista kultakeräyksiin ja maaottelumarssista sota-ajan veripalveluun.

- Tällä näyttelyllä Wanha Veteraani jatkaa ennakkoluulotonta otettaan ja tuo esiin sitä, mitä ei ennen ole juurikaan nähty, näyttelypäällikkö Ismo Flink sanoo.
Kansa sodassa -näyttelyn julisteiden, kunniakirjojen ja pienpainatteiden joukossa on ainutkertaista ja jopa ennen esittelemätöntä aineistoa. Näyttely on auki viikonloppuisin klo 10 – 16 talvisodan alkamisen ja päättymisen muistopäivien välisenä aikana eli 30.11.2019 – 13.3.2020.

Wanhan Veteraanin talvinäyttelyn rinnalla Haminassa on kaiken aikaa nähtävillä rauhanturvaamisen ja kriisinhallinnan perusnäyttely. Ryhmille näyttelyt ovat auki tilauksesta muulloinkin kuin lauantaisin ja sunnuntaisin.

Luentotilaisuudella alkuun

Talvinäyttelyn avajaispäivänä 30.11. klo 12. pidetään sitä juhlistava, yleisölle vapaa luentotilaisuus RUK:n Maneesissa. Esitelmän pitää näyttelyaineiston pitkän ajan kuluessa kerännyt sotahistorian harrastaja ja tietokirjailija J-P Alander. Hänen aihekokoelmansa tulee tässä laajuudessa ensimmäistä kertaa julkisesti nähtäville. Häneltä ilmestyy aiheesta kirja vuoden 2020 alussa.

Suurimman osan sota-ajan vapaaehtoistyöstä teki siviiliväestö. Osa toiminnasta alkoi jo ennen sotia kehitettäessä maanpuolustuksen tarpeita ja vastaavasti se jatkui vielä rauhan tultua helpottamaan paluuta takaisin normaaliin arkeen.

- Näyttely lähestyy aihepiiriä keräilyn keinoin esittelemällä alkuperäisiä merkkejä, julisteita, esineitä ja pienpainatteita. Laajasta yksityiskokoelmasta näyttelyyn valittu materiaali sisältää useita ainutkertaisia
harvinaisuuksia, kuten esimerkiksi Suurtalkoot ry:n ansiomerkit, Kansanavun parhaille keräyskunnille lahjoittamat reliefit sekä lähes täydellisen kokoelman talkoiden suoritusmerkkejä, J-P Alander kertoo.

Kansalaisten sotavuosien talkootyö oli korvaamaton ja kansantaloudellisesti merkittävä aikaansaannos, joka omalta osaltaan merkittävästi auttoi tulirintaman taistelua.

-  Näyttely ja myöhemmin ilmestyvä kirja ovat kunnianosoitus kaikille tähän toimintaan osallistuneille, Alander painottaa.

Julistekuva vaaka tai pysty, Wanha Veteraani:

Julisteet olivat sota-ajan tiedonvälitystä. Näyttelyjulisteen pohjana on ajan kuvaa.

Jussi-Pekka Alander

Terho Ahonen, Wanhan Veteraanin tiedottaja

Kymenlaakson Sotaveteraanipiiri, Kotkan Sotaveteraanit, Karhulan-Kymin Sotaveteraanit, Kymenseudun Lottaperinneyhdistys, Etelä-Kymenlaakson Sotilaspoikien Perinnekilta, Maanpuolustusnaisten liitto Kymenlaakson piiri, Haminan Maanpuolustusnaiset, Kotkan Maanpuolustusnaiset, Naisten Valmiusliiton Kaakkois-Suomen alueneuvottelukunta, Haminan Sotilaskotiyhdistys, Kymen Jääkäripataljoonan kilta, Salpalinjan Perinneyhdistys, Kymenlaakson Reserviupseeripiiri, Haminan Reserviupseerikerho, Kymenlaakson Reserviläiset, Haminan Reserviläiset, Amalia ja Jaakko Lehtiön Rahasto/Jaakko Lehtiön Rahaston Kannatusyhdistys, Perinneyhdistys Kuneitran Kojootit, Päijät-Hämeen Rauhanturvaajat, Hölkkäri on Web, Hamina Tattoon Ystävät, Asekerho 93, Haminan Suomalainen Kerho ja Kotkan Reserviupseerikerho.