Wanhalla Veteraanilla rohkaiseva alkukesä, aukioloa jatkettu syyskuun loppuun

Lehdistötiedote 25.7.2019, päivitetty kävijäennustetta 11.9.2019

Wanhalla Veteraanilla rohkaiseva alkukesä, näyttelyjen aukioloa jatkettu syyskuun loppuun

Rauhanturvaamisen ja veteraanityön perinnekeskus Wanhan Veteraanin ensimmäisen kokonaisen näyttelykesän alku Haminassa on ollut rohkaiseva. Varsinkin alkusyksyyn painottuva ryhmäkysyntä johti perinnekeskusta jatkamaan Lauri Törni 100 vuotta ja suomalaisen Waffen-SS vapaaehtoispataljoonan näyttelyjen aukioloa yleisölle yhdellä kuukaudella syyskuun loppuun saakka.

Kesä-elokuun kävijämäärät ja tiedossa olevat alkusyksyn ryhmät ennakoivat Wanhan Veteraanin sisäänajokesän maksavien kävijöiden määrän nousevan noin 5000 henkeen.

- Siihen uusi museo voi olla tyytyväinen. Vie oman aikansa ennen kuin uutena toimijana hyvää palautetta saanut tarjontamme tunnetaan. Alku on hyvä, Wanhan Veteraanin toiminnanjohtaja Vesa Kangasmäki sanoo.

Lauri Törni kirjallisuusseminaari Haminan Raatihuoneella lauantaina 10.8.2019

Lauri Törni-kirjallisuusseminaari Haminan Raatihuoneella elokuun 10. päivänä antaa vielä lisävauhtia kesän vaihtuville näyttelyille.

Kirjallisuusseminaarissa Lauri Törnin kiehtovuudesta kirjojen päähenkilönä avaavat näkemyksiään tietokirjailija Kari Kallonen ja kirjailija Esa Sirén. Molempien laajaa Törni-tuotantoa käsitellään varmasti myös seminaarin keskusteluosassa, jota vetää kriisinhallintaveteraani, ex-kansanedustaja Markku Pakkanen. Seminaariin on vapaa pääsy ja tilaisuus alkaa klo 12.00.

Tulevat näyttelyt

Wanhan Veteraanin rauhanturvaamisen pysyvä perusnäyttely saa marraskuun 30. tuekseen talvikauden vaihtuvan näyttelyn. Suurelle yleisölle pitkälti tuntemattoman näyttelyn aihe on ”Suomen kansa kerää, uhraa ja taistelee – sotien 1939-45 aikainen vapaaehtoinen talkoo- ja varainkeräystoiminta”.

- Sotahistorian harrastaja ja tietokirjailija J-P Alanderin keräämä kattava aihekokoelma tulee ensimmäistä kertaa julkisesti nähtäville. Näyttely on erittäin mielenkiintoinen ja se on auki yleisölle 105 päivää 30.11.2019 - 13.3.2020 viikonloppuisin ja ryhmille aina sovittaessa, näyttelypäällikkö Ismo Flink kertoo.

Kesän 2020 vaihtuvan näyttelyn teemana Wanhassa Veteraanissa on varsinkin Suomen talvisodan menestykseen ratkaisevasti vaikuttaneet Suojeluskunta- ja Lotta Svärd järjestöt.

kuvateksti, kuva ”Wanha Veteraani Aarne Kähärä” liitteenä:

Suomen nuorimpiin SS-vapaaehtoisiin kuulunut Aarne Kähärä tutustui Wanhaan Veteraaniin kesäkuussa näyttelypäällikkö Ismo Flinkin opastamana. Kähärä tunsi Lauri Törnin. Kuva Terho Ahonen

Terho Ahonen

Wanhan Veteraanin tiedottaja

1.6.2020 - 04.10.2020 tiistai - sunnuntai klo 10.00 - 16.00. Keskiviikko 10.00 - 18.00.

10.10.2020 - 29.11.2020 lauantai ja sunnuntai klo 10.00- 16.00.