Vapaaehtoinen varautuminen pelasti Suomen - Suojeluskunta- ja Lotta Svärd -näyttely kesällä Haminassa

Lehdistötiedote 17.2.2020 vapaasti käyttöön

Vapaaehtoinen maanpuolustustyö Suomessa 1920- ja 1930 -luvuilla oli varautumista pahimpaan. Sotaa kukaan ei toivonut. Suojeluskunta- ja Lotta Svärd -järjestöjen jäsenilleen antama koulutus, varustus ja yhteishenki olivat varsinkin talvisodassa iso apu kenttäarmeijalle sen torjuessa vihollista ankarissa oloissa.

Rauhanturvaamisen ja veteraanityön perinnekeskus Wanhassa Veteraanissa Suojeluskunta- ja Lotta Svärd -näyttely kesä-syyskuussa 2020 esittelee järjestöparin toimintaa. Historia käydään läpi perustamisesta aina Neuvostoliiton sanelemaan lakkauttamiseen 1944 asti.

- Näyttely Haminassa palauttaa mieliin suojeluskuntien ja lottien ratkaisevan suuren merkityksen niin talvi- kuin jatkosodassakin, näyttelypäällikkö Ismo Flink sanoo.

Koko Suomeen ulottuneen valtakunnallisen toiminnan paikallistaso ankkuroidaan näyttelyssä kattavin ja harvinaisin esimerkein Kymenlaaksoon.

Suojeluskunta oli Suomessa vuosina 1918–1944 toiminut miesten vapaaehtoinen maanpuolustusjärjestö. Suurimmillaan sen jäsenmäärä oli vuonna 1941, noin 120 000 jäsentä. Pääosin kuntajakoon perustuvia paikallisia suojeluskuntia oli 674 kappaletta! Järjestöön kuului myös yli 72 000 sotilaspoikaa.

- Jo pelkästään suojeluskuntien materiaalinen tuki kenttäarmeijalle oli suuri, esimerkiksi 80 000 kivääriä ja 150 000 miehen vaatetus. Myös suojeluskuntien harjoituksissa kehittynyt ampumataito oli sodassa tarpeen, Wanhan Veteraanin toiminnanjohtaja, eversti evp. Vesa Kangasmäki muistuttaa.

Lotta Svärd oli 1920–1944 toiminut suomalainen naisten vapaaehtoisuuteen pohjautuva maanpuolustustyön tukijärjestö. Se perustettiin tukemaan suojeluskuntia kautta maan. Järjestöön kuului enimmillään noin 180 000 lottaa ja liki 50 000 pikkulottaa.

Wanha Veteraani kokoaa näyttelyä hyvässä yhteistyössä Suojeluskuntien ja Lotta Svärdin Perinteiden Liitto ry:n kanssa. Kymenlaaksosta Haminan kaupunginmuseon ja Miehikkälän Salpalinja-museon apu yhdessä lukuisten yksityisten materiaaliluovuttajien kanssa on tärkeä.

Suojeluskunta- ja lotta-aiheita käsitellään näyttelyn avausseminaarissa Haminassa RUK:n Maneesissa sunnuntaina 31. toukokuuta. Suomen rauhanturvaamisen ja kriisinhallinnan historiaa esittelevä perusnäyttely on niin ikään kesällä nähtävillä samaan aikaan 30.5 - 4.10. ti-su klo 10-16 ja ke 10-18.

Kansa sodassa – kotirintama kerää, uhraa ja taistelee – talvinäyttely on Wanhassa Veteraanissa auki vielä viikonloppuisin la-su 8. maaliskuuta saakka.

Terho Ahonen

Wanhan Veteraanin tiedottaja

Wanha Veteraani: www.rvpk.fi

Suojeluskuntien ja Lotta Svärdin Perinteiden Liitto ry:  www.perinne.fi

Kymenlaakson Sotaveteraanipiiri, Kotkan Sotaveteraanit, Karhulan-Kymin Sotaveteraanit, Kymenseudun Lottaperinneyhdistys, Etelä-Kymenlaakson Sotilaspoikien Perinnekilta, Maanpuolustusnaisten liitto Kymenlaakson piiri, Haminan Maanpuolustusnaiset, Kotkan Maanpuolustusnaiset, Naisten Valmiusliiton Kaakkois-Suomen alueneuvottelukunta, Haminan Sotilaskotiyhdistys, Kymen Jääkäripataljoonan kilta, Salpalinjan Perinneyhdistys, Kymenlaakson Reserviupseeripiiri, Haminan Reserviupseerikerho, Kymenlaakson Reserviläiset, Haminan Reserviläiset, Amalia ja Jaakko Lehtiön Rahasto/Jaakko Lehtiön Rahaston Kannatusyhdistys, Perinneyhdistys Kuneitran Kojootit, Päijät-Hämeen Rauhanturvaajat, Hölkkäri on Web, Hamina Tattoon Ystävät, Asekerho 93, Haminan Suomalainen Kerho ja Kotkan Reserviupseerikerho.

30.5.2020 - 04.10.2020 tiistai - sunnuntai klo 10.00 - 16.00. Keskiviikko 10.00 - 18.00.

• Ryhmäesittely tilauksesta. Joka kymmenes ryhmän jäsen ilmaiseksi, muut maksavat lipun hinnan henkilökohtaisesti. Opastus max 20 hengelle 30,- euroa.