Haminan kadettikoulu herää henkiin webinaarissa

Lehdistölle 1.3.2021

Nettiseminaari 200 vuoden takaa Haminasta

Keisarillinen Suomen kadettikoulu aloitti Haminassa 5.3.1821. Gustaf Mannerheimin sotilasura alkoi vuonna 1882 Haminan kadettina. Aiheista pidetään webinaari, verkkoseminaari netissä lauantaina 6. maaliskuuta tasan päivä ja 200 vuotta Suomen suuriruhtinaanmaan sotilasoppilaitoksen aloitusta myöhemmin.

Wanhan Veteraanin samana päivänä avattavia näyttelyjä syventävä webinaari alkaa kello 12. Kärkeen kuullaan ja nähdään puolustusministeri Antti Kaikkosen tervehdys. Haminan kadettikoulu on merkittävä osa Suomen upseerikoulutuksen historiaa. Sen parhaita panoksia käytettiin vielä vuosikymmeniä myöhemmin viime sotiemme taisteluissa.

Webinaaria voi seurata maksutta internetissä kukin omalla verkkolaitteella vaikkapa kotisohvalta. Linkki suoraan lähetykseen ja heti sen jälkeen sama painike tallenteeseen sekä ohjelma löytyvät Wanhan Veteraanin nettisivuilta www.rvpk.fi.

Koronan takia yleisöä ei voida ottaa paikalle. Keskusteluun luennoista voi osallistua helposti chatin kautta. Pääesitelmän pitää prikaatikenraali ST Pentti Airio.

Haminan webinaari ja näyttelyt ovat Keisarillisen kadettikoulun 200-vuotisjuhlavuoden avaustapahtuma. Järjestelyissä on mukana myös Kadettikunta ry, sen Etelä-Kymen kadettipiiri.

Kadettikoulu 200 vuotta, Mannerheim taiteen innoittajana ja rauhanturvaamisen -näyttelyt ovat alkuun auki Wanhassa Veteraanissa Haminassa koronaohjein viikonloppuisin la-su kello 10-16.

Kuvateksti kuvaan: ”Haminan kadetti herää henkiin” (kuvan saa pyytämällä tiedottajalta)

Toinen näistä Wanhan Veteraanin näyttelyn Haminan kadeteista herää henkiin webinaarissa. Hän vaihtaa huuli pyöreänä keskustelukuvaelmassa ajatuksia upseerikoulutuksen muutoksesta Suomessa 200 vuotta nuoremman Santahaminan nykykadetin kanssa. Kuva Terho Ahonen

……………………

Lisätietoja webinaarista:

Wanhan Veteraanin seminaarikoordinaattori, everstiluutnantti evp. Kimmo Hakanen

Lisätietoja näyttelyistä:

Wanhan Veteraanin toiminnanjohtaja, eversti evp. Vesa Kangasmäki

Tiedotusterveisin Terho Ahonen, Wanhan Veteraanin tiedottaja

18.5.-19.9.2021 Ti-Su klo 10.00-16.00

SULJETTU JUHANNUKSEN AJAN 25.-28.6.

Avoinna ryhmille tilauksesta.