Lehdistötiedote 17.9.2021 Tukikohdan avajaiset

Lehdistötiedote 17.9.2021

Museo, messi ja majoituspalvelut samassa pihassa - rauhanturvamuseolle toimiva tukikohta Haminaan

Haminassa sijaitseva rauhanturvaamisen ja veteraanityön perinnekeskus Wanha Veteraani on saanut kesän kuluessa pihalleen toiminnallisen tukikohdan. Se on rakennettu kriisinhallintaoperaatioissa käytettyyn tapaan kuljetuskonteista. Tukikohdassa on majoitustilat 40 hengelle, sauna, pesutilat ja niin ikään 40 henkeä vetävä messiravintola.

Pihaan on saatu myös katos panssaroidulle miehistönkuljetusajoneuvo Ensio-Pasille. Valkoinen, YK-tunnuksin varustettu Pasi on nimetty maailmalla tunnetuimman suomalaisen rauhanturvaajan, kenraali Ensio Siilasvuon mukaan.

Wanha Veteraani suomalaisesta rauhanturvaamisen ja kriisinhallinnan historiasta kertovana museona avattiin elokuun alussa 2018. Sen perusnäyttely on omistettu rauhanturvaamiselle. Vuosittain vaihtuvissa näyttelyissä kerrotaan muusta suomalaisesta maanpuolustusperinteestä. Nyt aiheina ovat Keisarillinen Suomen Kadettikoulu Haminassa ja Mannerheim taiteilijoiden innoittajana.

- Jo perustamisvaiheessa oli ajatus laajentaa perinnekeskusta pihaan rakennettavalla toiminnallisella kriisinhallintatukikohdalla. Se on paitsi näyttelyesine myös majoitustila näyttelyvieraille. Sauna ja messiravintola, joka toimii samalla museokahvilana, antavat lisäksi oivat tilat mille tahansa ryhmälle järjestää kokoontuminen rauhanturva- ja sotilasmiljöössä, eversti evp Markku Hutka sanoo.

Hutka on Wanhaa Veteraania hallinnoivan Rauhanturvaamisen ja veteraanityön perinnekeskus ry:n puheenjohtaja.

Toiminnanjohtaja, eversti evp Vesa Kangasmäki kertoo, että tukikohtaa operaattorina pyörittää Reima Uusitalon vetämä Wanhan Töpinä Oy yhteisesti sovituin ehdoin. Ensipalaute on ollut hyvää.

- Nyt meillä on koossa toimiva täydenpalvelun paketti. Missä muussa museossa voit näyttelyihin tutustumisen lisäksi pitää kokouksia, koulutustilaisuuksia, rakentaa omaa ohjelmaa, ruokailla, saunoa, viettää iltaa ja majoittua aamiaisineen, sanalla sanoen viihtyä museolla tutussa porukassa, Kangasmäki kysyy.

Lisätietoja Wanhasta Veteraanista:  www.rvpk.fi

Puheenjohtaja Markku Hutka